Dotyczy: Księgowość w apps.symfonia.pl
System umożliwia płynne i automatyczne utworzenie deklaracji PIT-5 i ZUS DRA.
Ważne! Przed utworzeniem PIT-5 konieczne jest zaksięgowanie dokumentów za dany miesiąc (Księgowość > Księgowanie dokumentów).
Deklarację PIT-5 generuje się w Księgowość > Deklaracje i rozliczenia podatkowe > Obowiązkowe rozliczenia miesięczne.
Po wybraniu odpowiedniego miesiąca księgowego przy deklaracji PIT-5 należy wybrać Utwórz, a w kolejnym kroku wskazać sposób utworzenia deklaracji : automatycznie (rekomendowany) lub za pomocą formularza.
Dla utworzonej deklaracji PIT-5 można wyświetlić podgląd dokumentu w przeglądarce, pobrać plik PDF lub w razie potrzeby usunąć i utworzyć ją na nowo.
Generowanie DRA
Po wygenerowaniu PIT-5 na liście deklaracji pojawi się opcja Generuj ZUS DRA. Po kliknięciu wyświetlony zostanie widok dodawania DRA za ten sam okres za który utworzony został PIT-5. Po zapisaniu deklaracji DRA wyświetlona zostanie lista deklaracji za wybrany miesiąc.
Dla utworzonej deklaracji ZUS DRA można wyświetlić podgląd dokumentu w przeglądarce, pobrać plik w formacie PDF, oraz plik z rozszerzeniem KEDU a także usunąć, aby utworzyć deklarację ponownie.
Dodatkowo w widoku Księgowość > Deklaracje ZUS > Deklaracje rozliczeniowe dla utworzonej deklaracji dostępna jest możliwość oznaczenia jej jako opłaconej. Po kliknięciu Dodaj płatność wyświetlony zostanie formularz dodawania płatności, na którym należy wskazać datę płatności i zapisać zmiany.
Tak dodana płatność widoczna jest na liście w Płatności > Zobowiązania > Publiczno-prawne po wybraniu filtra Zapłacone.
Jeśli konieczne będzie usunięcie opłaconego już DRA, w pierwszej kolejności należy w Płatności > Zobowiązania > Publiczno-prawne usunąć dodaną płatność i następnie w Księgowość > Deklaracje ZUS > Deklaracje rozliczeniowe usunąć zapisany DRA.