Dotyczy: Moduł Księgowość w apps.symfonia.pl
Formularz ZUS ZUA wypełnia płatnik składek w celu zgłoszenia osoby z danego tytułu ubezpieczenia (z wyjątkiem osób przebywających na urlopie wychowawczym lub pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego) gdy:
- chce zgłosić do ubezpieczenia siebie, jako osobę prowadzącą działalność gospodarczą (ZUS preferencyjny lub pełny)
- chce zgłosić do ubezpieczenia nowo zatrudnionego pracownika / osobę współpracującą (umowa o pracę oraz umowa zlecenia w przypadku naliczania wszystkich składek)
- chce dokonać korekty danych osoby podlegających ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu (pracownik lub przedsiębiorca)
-
dobiegł końca okres opłacania składek ZUS na preferencyjnych warunkach i przechodzę na Mały ZUS Plus lub pełny ZUS - składam w celu zarejestrowania do ubezpieczenia z nowym kodem.
Aby utworzyć w systemie deklarację ZUS ZUA:
1. Wejdź w Księgowość > Deklaracje ZUS > Deklaracje zgłoszeniowe.
2. Kliknij Dodaj deklarację > ZUS ZUA >Wybieram > określ kogo ma dotyczyć deklaracja: właściciela, pracownika czy członka rodziny.
3. Następnie zweryfikuj dane w formularzu deklaracji, uzupełnij kod ubezpieczenia, kod emerytury oraz kod niepełnosprawności.
4. Kliknij Zapisz.
Utworzoną deklarację możesz pobrać w postaci pliku PDF (Opcje > Pobierz PDF) lub XML (Opcje > Pobierz KEDU), wyświetlić podgląd (Opcje > Podgląd) oraz usunąć (Opcje > Usuń).