Dotyczy Księgowość > Deklaracje ZUS w apps.symfonia.pl
Deklaracja ZUS RCA jest załącznikiem do deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA i stanowi imienny raport miesięczny o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach – do rozliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne lub wypłaconych świadczeń za twoich pracowników (czyli osoby ubezpieczone).
W ZUS RCA wykazujemy składki za pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę i umowę zlecenia ze składkami, osobę prowadzącą działalność gospodarczą opłacającą za siebie składki na ZUS preferencyjny lub pełny ale jedynie w przypadku, gdy firma zatrudnia pracowników lub opłaca składki za osobę współpracującą.
Jeśli przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników, wówczas nie składa za siebie ZUS RCA.
W systemie istnieje możliwość wygenerowania deklaracji ZUS RCA.
Funkcja ta jest dostępna w zakładce Księgowość > Deklaracje ZUS > Deklaracje Rozliczeniowe > Dodaj deklarację.
W celu utworzenia deklaracji ZUS RCA należy najpierw ustawić właściwy miesiąc księgowy, następnie kliknąć Dodaj deklarację i w oknie dodawania deklaracji wskazać typ RCA.
Utworzoną w ten sposób deklarację można pobrać w postaci pliku PDF lub KEDU klikając Opcje > Pobierz PDF lub Pobierz KEDU.
W razie potrzeby deklarację można usunąć po kliknięciu Opcje > Usuń i utworzyć ją na nowo.