[eBiuro] Wysyłka deklaracji ZUS bezpośrednio z systemu

Renata Andrzejewska
Renata Andrzejewska
  • Zaktualizowano

Wysyłka deklaracji ZUS jest dostępna dla pakietów:

  • dla biur rachunkowych ─ Standard, Optimum i Premium
  • dla firm ─ Księgowość.

Które deklaracje można wysłać:

  • rozliczeniowe DRA, RCA, RSA,
  • zgłoszeniowe ZUA, ZZA, ZWUA.

Akceptowane sposoby podpisu:

  • certyfikat kwalifikowany
  • certyfikowany podpis elektroniczny.

1. Skonfigurowanie aplikacji przed pierwszą wysyłką deklaracji

2. Wysyłka deklaracji po skonfigurowaniu aplikacji

 

1. Skonfigurowanie aplikacji przed pierwszą wysyłką deklaracji

Uwaga!
Jeśli korzystałeś już z wysyłania plików JPK V7 za pomocą Certyfikowanego podpisu elektronicznego z aplikacji Symfonia eBiuro konfiguracja na Twoim urządzeniu jest już wykonana, możesz przejść do punktu 2. 

Aby rozpocząć podpisywanie plików za pomocą Certyfikowanego podpisu elektronicznego należy początkowo przejść kolejne kroki:
Poniższa instrukcja opisuje uruchomienie Certyfikowanego podpisu elektronicznego przy wysyłce plików JPK V7, uruchamianie aplikacji podczas wysyłki deklaracji ZUS DRA jest analogiczne.

1. Uruchom jedną z zalecanych przeglądarek -  Google Chrome lub Mozilla Firefox

2. Pobierz Java z linku https://www.java.com/pl/download/ 

Proces pobierania aplikacji Java korzystając z przeglądarki Google Chrome obrazuje poniższe video:

 

Proces pobierania aplikacji Java korzystając z przeglądarki Mozilla Firefox obrazuje poniższe video:

 

3. Pobierz rozszerzenie Szafir SDK Web (KIR) 

Link do pobrania rozszerzenia otrzymasz bezpośrednio z przeglądarki Google Chrome klikając na Zainstaluj Aplikację podczas wybrania w Księgowości-> Deklaracje ZUS> ZUS -> DRA -> Wyślij -> Certyfikowany podpis elektroniczny-> Wybierz-> Podpisz -> Zainstaluj aplikację

 

 

Proces pobierania rozszerzenia KIR korzystając z przeglądarki Google Chrome obrazuje poniższe video:

 

 

Proces pobierania rozszerzenia KIR korzystając z przeglądarki Mozilla Firefox obrazuje poniższe video:

 

 

4. Instalacja aplikacji Szafir Host
Zainstaluj Aplikację Szafir Host. Link do instalacji znajdziesz po wybraniu opcji Zainstaluj aplikację. 
Podczas gdy pojawi się komunikat: "Nie znaleziono aplikacji Szafir Host. Zainstaluj aplikację, następnie odśwież stronę".

Po wybraniu polecenia Zainstaluj aplikację rozpocznie się pobieranie pliku szafirhost.msi.

Odszukaj plik w pobranych plikach na komputerze i uruchom instalację.
Pojawi się Instalator produktu Szafir Host.  

 

Przejdź kolejne kroki procesu aż otrzymasz informację o pomyślnej instalacji:

 

4. Podpis kwalifikowany i aplikacja dostawcy podpisu
W celu poprawnego podpisania pliku np. ZUS DRA konieczne jest posiadanie podpisu elektronicznego i aplikacji dostawcy podpisu kwalifikowanego zainstalowanej na komputerze.

Przykładowo zainstalowana aplikacja dla dostawcy podpisu Certum na komputerze ma następującą ikonę.

Jak środowisko techniczne jest już gotowe możliwe jest przejście do II części instrukcji.

 

2. Wysyłka deklaracji przy skonfigurowaniu aplikacji

Wygeneruj deklarację np. ZUS DRA według instrukcji.

Po utworzeniu deklaracji ZUS na liście w sekcji Działanie pojawi się opcja Wyślij.

Następnie pojawi się dodatkowe okno na którym wskazujemy jakim sposobem będziemy podpisywać dokument: certyfikatem kwalifikowanym czy certyfikowanym podpisem elektronicznym.

Certyfikowany podpis elektroniczny

Po wskazaniu wyboru podpisu pojawi się komunikat o wymaganej aplikacji Szafir Web (KIR).

5. Uruchomi się aplikacja Szafir

Rozszerzenie Szafir wyszuka na komputerze aplikację dostawcy podpisu i wywoła widok jak niżej.

Po uzupełnieniu danych uwierzytelniający (identyfikator / numer, pin/kod)  wybieramy OK

 

Deklaracja ZUS np. DRA zostanie poprawnie wysłana a potwierdzeniem tego będą:

W Szafir SDK Web (KIR):

W Symfonii eBiuro: po wysłaniu deklaracji pojawi się możliwość pobrania potwierdzenia ze statusem Wysłany przyjęty

 

Czy ten artykuł był pomocny?

Liczba użytkowników, którzy uważają ten artykuł za przydatny: 0 z 0