Obowiązkowa korekta roczna wynika z art. 91 ustawy o VAT i co do zasady obowiązuje podatników prowadzących sprzedaż mieszaną (opodatkowaną i zwolnioną). Korekta roczna wykonywana jest za rok poprzedni i składana z ewidencją JPK_V7 za okres styczniowy. W tym roku terminem na złożenie korekty jest 27 lutego (25.02.2023 przypada w sobotę).
Wykonanie korekty rocznej dla zakupów środków trwałych lub zakupów pozostałych wymaga od użytkowników eBiura wykonania kilku czynności.
W menu Dane i ustawienia > Ustawienia księgowe > Kategorie księgowe dodajemy nową kategorię dla kosztów, w której w polu Odliczenie VAT wybieramy odpowiednio:
-
ZŚT Odliczenie 100% - dla korekty zakupu środków trwałych
-
Korekta roczna – pozostałe zakupy – dla korekty zakupów pozostałych.
Po dodaniu w/w kategorii można użyć ich do wprowadzenia kosztów oraz zaksięgowania wpisów tak, aby wpłynęły na wykazanie kwot z korekty kosztów w odpowiednich polach części ewidencyjnej i deklaracyjnej JPK_V7.
Informację dotyczącą korekty należy wprowadzać parą dokumentów kosztowych, rejestrowanych jako koszty ręczne.
Jako pierwszy wprowadzamy koszt bazowy, wg poniższego modelu. Zwracamy szczególną uwagę na wybór utworzonej wcześniej kategorii księgowej służącej obsłudze korekty rocznej.
Wprowadzany dokument kosztowy może mieć wartość zerową. Przy rejestrowaniu kosztu można skorzystać z nowej opcji dodawania wpisów wg stawek VAT (bez konieczności wprowadzania produktów/usług).
Zarejestrowany w ten sposób koszt będzie stanowił podstawę do zarejestrowania korekty, dzięki której wprowadzimy roczną korektę zakupów VAT.
Przez menu Dokumenty > Wydatki na wprowadzonym dokumencie bazowym wybieramy Opcje > Wprowadź korektę i uzupełniamy dane w sekcji Stan po korekcie. Ponownie zwracamy uwagę na kategorię księgową (związaną z korektą VAT – środków trwałych lub zakupów pozostałych).
Szczególną uwagę zwracamy na kwotę VAT w sekcji Stan po korekcie. Ta kwota zostanie wykazana w odpowiednich polach części ewidencyjnej i deklaracyjnej JPK_V7.
Ostatnim elementem procesu będzie zaksięgowanie – w rejestrze VAT – wpisu korygującego ze wskazaną kwotą VAT w menu Księgowość > Księgowanie dokumentów > Księguj koszty.
UWAGA: nie ma potrzeby księgowania wpisu podstawowego, do którego zarejestrowano korektę.